Meld je nu aan voor één van onze Livestreams! meld je aan!

Dubbelinterview met de CMO én CEO van Albert Heijn

10.50 35 minuten Interview

Marit van Egmond (1973) is sinds begin 2019 CEO van Albert Heijn in Nederland en België, van Albert Heijn to go en de snelgroeiende e-commerce business. Albert Heijn werd opgericht in 1887 en is uitgegroeid tot succesvolle, onbetwiste marktleider in Nederland. Het bedrijf staat consequent in de top 5 van Nederlands sterkste merken.

Marit van Egmond heeft meer dan 20 jaar internationale retailervaring en was voor haar aanstelling als CEO werkzaam als Executive Vice President Commerce in de directie van Albert Heijn. Ze begon haar carrière als management trainee bij Ahold en heeft verschillende commerciële, operationele en managementfuncties binnen het bedrijf bekleed.

Haar diepgaande kennis van foodretail is indrukwekkend; ze heeft grote teams geleid, innovaties gelanceerd en deze met succes geïmplementeerd in de snel veranderende omgeving van eten en drinken. Daarnaast heeft ze een sterk netwerk van partners en leveranciers in de foodretail opgebouwd.

In 1997 begon Marit haar loopbaan bij Ahold als management trainee in Nederland en China. Ze was net klaar met haar studie levensmiddelentechnologie en haar master in management. Na het afronden van haar traineeship werd ze eerst junior category manager deli bij Albert Heijn Nederland en groeide ze al snel uit tot category manager ontbijtproducten, gevolgd door category manager rollen in zuivel, verse sappen en convenience, waar ze diverse innovaties en nieuwe concepten introduceerde.

In 2008 werd Marit commercieel directeur bij Gall & Gall, eveneens een bedrijf van Ahold Delhaize. Na twee jaar werd ze CEO. Ze creëerde en implementeerde een nieuwe formule, en ontwikkelde een nieuwe campagne en online webshop. Met deze aanpassingen sprak Gall & Gall daarna weer een jonger publiek aan en won jaar op jaar marktaandeel. In 2014 werd Marit directielid bij Albert Heijn, als SVP Merchandising & Sourcing en daarna als EVP Commerce.

Ze is een leider met een sterk commerciële en klantgerichte focus. Haar strategisch talent en oog voor finance komen tot uiting in een bewezen track record in het realiseren van winstgevende groei en het opzetten van klantgerichte teams. Marit houdt van innoveren en nieuwe dingen proberen, van leren en experimenteren. Bovenal heeft ze een passie voor het verbeteren van de kwaliteit van voedsel en van het leven. Ze richt zich op het stap voor stap veranderen van elk bord van de miljoenen borden die iedere avond bij klanten op tafel staan. Gevarieerder, gezonder, verser en duurzamer.

Marit ziet de dingen altijd vanuit het perspectief van de klant, ondersteund door data en feiten. Door haar creativiteit en vaardigheid om complexe onderwerpen begrijpelijk te maken, kan ze mensen voor zich winnen en nieuwe strategieën succesvol implementeren. Dit alles, altijd met hetzelfde doel: klanten alle ingrediënten voor een beter leven bieden.

Johan van der Zanden (52) is Directeur Marketing & Communicatie van Albert Heijn. Hij is verantwoordelijk voor de branding en positionering, sales activaties, campagnes, media, social, design, AH studio en communicatie. Hij doet dit voor Albert Heijn, Albert Heijn to go en ah.nl.

Johan heeft de passie om Albert Heijn verder te laten groeien door het merk onderscheidend te positioneren. Zo heeft hij onder meer de blauwe Prijsfavorieten geïntroduceerd voor alle huismerken en groente en fruit met het hele jaar door een lage prijs. En hij was verantwoordelijk voor de reclamepitch en nieuwe campagne om Albert Heijn weer een gezicht te geven als vertrouwde en inspirerende partner. Johan combineert strategisch denken en creativiteit met impactvolle executie. Hij is ondernemend, gericht op duurzame resultaten en hij krijgt energie van samenwerken en het bouwen aan relaties.

Johan van der Zanden heeft jarenlange ervaring in marketing en communicatie voor A-merken waaronder Postbank, ING Direct Canada, Nationale-Nederlanden, ING Nederland en ING België. Vernieuwing en digitalisering zijn belangrijke thema’s die centraal staan in de diverse functies die hij heeft bekleed gedurende zijn loopbaan.

Johan heeft Bedrijfseconomie gestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam met als specialisatie Marketing. Hij heeft daarnaast verschillende managementtrainingen gevolgd bij Insead en Harvard. Johan is getrouwd met architect Kirsten Smits. Ze hebben twee kinderen. Hij woont in Oudewater. Vanuit dit pittoreske stadje, dat 750 jaar bestaat, fiets hij graag met zijn maten op de racefiets door het Groene Hart. Johan houdt van lekker koken en de Allerhande is een van zijn favoriete magazines.